0 0

Найяскравіші ідеї, рушійні світ, природно, виходять з інтернет-спільноти: наприклад, в Кремнієвій долині були задумані гігантські електронні проекти, які повинні зробити транспортну систему більш ефективною завдяки штучному інтелекту, об’єднанню всіх пристроїв в мережу і прогресивної обробці даних.

Як і раніше, деякі офлайнові структури планують зруйнувати ринок під назвою «Транспорт», тобто змусити його працювати на власні потреби за допомогою сучасних засобів. До даної категорії відноситься компанія з виробництва автомобілів і акумуляторів Tesla, а також Google і Uber.

Для цих фірм мобільність — матеріальний відросток абстрактної проблеми, яку можна вирішити з використанням обчислювальних ресурсів, а потім знову перетворити в матеріальну дійсність за допомогою апаратного забезпечення.

Те, що на початку і кінці цього логічного ланцюжка знаходиться потужний апарат з автомобілів і заправних колонок, інформаційних точок і обчислювальних центрів, їм не заважає: робота над майбутнім мобільності для цих компаній означає спільне створення нового світу — одне з основних мрій по творенню в Кремнієвій долині.

Бажання чи дійсність? Суперпневмопоезд Hyperloop Ілона Маска піддається суворій критиці: нереалістично, могила мільярдів доларів.

Такі мрії добре підживлюються фінансами: у деяких компаній досить коштів, щоб купити цей світ і перебудувати його на свій смак. Інакше неможливо пояснити, чому Ілон Маск, відправляючи свої ракети в космос, вірить в суперпневмопоезд Hyperloop, необхідність в якому розуміють хіба що його «піарники».

Інший технологічної концепцією є поступове вдосконалення і збільшення обсягу функцій стандартної техніки. Такий шлях всіх стартапів, які не можуть собі дозволити такого ж польоту фантазії, як і у підприємств Кремнієвої долини.

Для них мобільність — це прискорений генієм розробника процес лінійного прогресу, як ніби майбутнє є лише простягнутою в вічності прямою лінією сучасних розробок. Але якби все дійсно функціонувало саме таким чином, більшості думають так компаній не існувало б в принципі.

Не варто занадто вірити в усі ці ідеї про майбутнє. Вони в першу чергу відображають бачення про нього великих концернів, що займаються Інтернетом, інформацією і автомобілями: про світ, в центрі подій якого знаходяться саме вони. Їхні гучні ідеї — всього лише забави багатих людей. Справжня мобільність означає щось інше, ніж свободу пересування мас.

Boom Supersonic може відродити «Конкорди». У 2017 році в повітря підніметься експериментальний літак XB-1, в 2020-м на ньому повинні полетіти перші 44 пасажири.

Хто рухає рухом?

Роберт Фоллмер вже двадцять років займається вивченням питання, як пересувається Європа. Як керівник напрямку транспортних і регіональних досліджень Інституту прикладної соціології в Бонні (www.infas.eu), на даний момент він ініціював опитування: 135 000 жителів Європи на тему їх звичок пересувань. Результати зібрані в ґрунтовне дослідження, підготовлене Федеральним міністерством транспорту і цифровий інфраструктури Європи.

При цьому, сильно заглиблюючись в матеріальну сферу, Фоллмер пропонує дивно загальне і відкрите визначення мобільності: на його думку, це все, що потрібно людям, щоб бути соціально активними. «Перебування в шляху визначає людину».

Драматичний висновок з його дослідження: навіть після внесення нових пропозицій по переміщенню потреба в мобільності залишиться незмінною в будь-який час і в будь-якому місці. «Це практично антропологічна константа: щодня в середньому люди перебувають в дорозі 90 хвилин, залишаючи за собою шлях в 3,5 рази більше необхідного».

Швейцарський автомобілебудівник Rinspeed дозволяє рослинам цвісти на кормі свого електромобіля.

На ці цифри мало вплинуть навіть нові технології та інвестиції: «Якщо певними методами скоротити шлях, цей час буде використовуватися для того, щоб рухатися якимось іншим чином». Те, що, навпаки, зміниться — так це доступність різних транспортних засобів. Саме в містах сьогодні можна скористатися не тільки приватними засобами пересування, а й усім різноманіттям суспільних і комерційних постачальників послуг в сфері мобільності.

Однак Фоллмер застерігає від переоцінки впливу такого розмаїття: «Ми істоти вкрай прихильні до рутини. Якщо ми одного разу розробили свій план пересування і знаємо, куди і яким транспортним засобом необхідно дістатися, в наступний раз ми вже слідуємо йому, не замислюючись ».

просте рішення

Тема захисту навколишнього середовища безперечно грає величезну роль в майбутньому мобільності — набагато більшу в великих мегаполісах Азії і Африки, ніж в порівняно невеликих містах Європи. Постачальники автомобільних і технологічних рішень охоче відповідають на цей виклик завжди однієї і тієї ж тріадою: електромобілями, кар і райдшерінгом і автономної їздою.

Завдяки електродвигунів автомобілі набагато менше шкодять довкіллю, у всякому разі на локальному рівні. Через автономних засобів транспорт стане ефективніше. А кар і райдшерінг обслуговує нову потреба в мобільності без необхідності володіння власною машиною.

Ei-Mobil: шведський стартап Uniti планує революцію електромобілів: 400 кг ваги, швидкість — 90 км / год, запас ходу — 150 км і лобове скло в якості дисплея.

Однак таке майбутнє продовжує вибудовувати мобільність навколо автомобіля — лише трохи змінюється функція постачальників автомобільних і технологічних рішень. І тут роль виробників змінюється на роль постачальників мобільності.

Так, виробники автомобілів інвестують в такі пропозиції кар і райдшерінга, як DriveNow і Uber, планують в муніципалітетах рішення по каршерінгу і співпрацюють з прокатами машин. Гроші в майбутньому вони планують заробляти пропозицією платного контенту на бортовому комп’ютері. Автовласники проводять за кермом приблизно 50 хвилин в день. У монетизації цього часу величезний потенціал.

Втім, якщо позбавити ці поняття їх технологічного прикриття, всі вони несуть один і той же посил: більше автомобілів! Це означає маскування проблеми під рішення. Чи дійсно потрібно більше техніки, щоб взяти проблему з технікою під контроль?

двоколісне рішення

Велосипед в місті є найефективнішим транспортним засобом. Однак з технічної і технологічної точок зору він настільки нудний, що найчастіше виявляється на узбіччі гучних концепцій мобільності. При цьому велосипеди за умови використання електродвигунів здатні стати економічним і максимально мобільним універсальним транспортним засобом для людей і вантажів.

Теж велосипед: їх все частіше можна побачити у великих містах — електричні моноколеса.

Замість того щоб виробляти нові складні мережі пунктів зарядки електромобілів, можна було б просто замінити автомобілі комфортабельними електровелосипед.
Згідно з даними дослідження Європейського центру авіації та космонавтики, для виконання плану ЄС, за яким до 2050 року логістична інфраструктура всіх великих міст Європи повинна звільнитися від шкідливих викидів, необхідно задуматися про двох-, трьох- і чотириколісних електровелосипед, енергію для яких будуть поставляти термоелектричні генератори , а не акумулятори.

Ймовірно, саме тому велосипед грає таку важливу роль в «зелених» моделях мобільності майбутнього: він робить можливим прогрес без необхідності виймати технологічних кроликів з капелюха корпорацій.

Якщо забути, наскільки цей транспортний засіб банально, воно виявиться розумним і адаптивним пристроєм. Крім того, велосипед залишає простір для барвистих технологічних фантазій про літаючі автомобілях, інтелектуальних системах управління рухом і про небо, забитому дронамі.

 

 

ФОТО: Hyperloop by BIG; Boom Supersonic; Dingo Photos / Rinspeed; Ortega; Uniti; Eltis / Harry Schiffer / CC BY 2.0; KSR Group GmbH

 

 

Дополнительно